Realisatie Nationale Veteranenbegraafplaats en herdenkings- en educatiecentrum Nationaal Ereveld Loenen

De Stichting Nationale Veteranenbegraafplaats Loenen en de Oorlogsgravenstichting realiseren komend jaar gezamenlijk een nieuw multifunctioneel herdenkings- en educatiecentrum te op Nationaal Ereveld Loenen. In het centrum staan verhalen centraal over Nederlandse oorlogsslachtoffers en de inzet van Nederlanders tijdens de Tweede Wereldoorlog en actuele internationale (vredes)missies. Het centrum heeft tevens een aula-functie voor de nieuw te realiseren Nationale Veteranenbegraafplaats Loenen, naast het bestaande ereveld. Het landschap van de veteranenbegraafplaats en de ruimte rondom het nieuwe centrum worden ontworpen door Karres en Brands Landschapsarchitecten. De tentoonstelling is in handen van Tinker Imagineers.

Naast Nationaal Ereveld Loenen realiseert de Stichting Nationale Veteranenbegraafplaats Loenen voor veteranen en hun partners die daar behoefte aan hebben, een laatste gezamenlijke rustplaats. Een plek waar anderen zich realiseren dat vrede en vrijheid niet vanzelfsprekend zijn. Een begraafplaats ook uit respect voor onze veteranen.

Nationaal Ereveld Loenen is de laatste rustplaats van bijna 4.000 Nederlandse oorlogsslachtoffers: militairen en burgers. Zij verloren hun leven tijdens de Tweede Wereldoorlog of tijdens gewelddadige conflicten daarna – zoals in voormalig Nederlands-Indië of tijdens vredesmissies. Nationaal Ereveld Loenen wordt beheerd door de Oorlogsgravenstichting.

Inmiddels zijn de bouwactiviteiten in Loenen gestart.