In de klas

Oorlogsslachtoffers zijn niet altijd militairen. Vaak zijn het gewone mannen, vrouwen en kinderen die door oorlog om het leven zijn gekomen. Dat kan in de Tweede Wereldoorlog, maar ook erna. Bijvoorbeeld in voormalig Nederlands-Indië of op missie in Afghanistan.

Elk oorlogsslachtoffer heeft een eigen verhaal, hoe kort en eenvoudig ook. De verhalen en bijhorende dilemma’s kunnen gebruikt worden om de lesstof over de Tweede Wereldoorlog dichterbij te brengen.

De verhalen van oorlogsslachtoffers sluiten goed aan bij de canonvensters De Tweede Wereldoorlog; Anne Frank, Indonesië en Srebrenica.

Adopteer een monument

Betrek leerlingen bij de lokale oorlogsgeschiedenis. Adopteer een monument of oorlogsgraf en ga aan de slag met het lesmateriaal, voor primair én voortgezet onderwijs. Klik hier voor meer informatie

Ooggetuige voor de klas

Wat is er sprekender dan een ooggetuige te laten vertellen over zijn of haar ervaringen. Het is mogelijk zo’n ooggetuige uit te nodigen in de klas. Dit kan via de Stichting Gastdocenten WOII, het Landelijk Steunpunt Gastsprekers WOII-heden en het Veteraneninstituut. Heeft u interesse? Dan kunt u rechtstreeks contact opnemen:

Bezoek een ereveld

De verhalen uit de geschiedenisles krijgen een diepere betekenis door een bezoek te brengen aan een ereveld of een begraafplaats. Buiten het klaslokaal, weg van het schoolbord, krijgen scholieren een indringend beeld van de prijs die velen hebben betaald voor onze vrijheid. Zij worden daardoor mede gestimuleerd zich te verdiepen in het verhaal achter het graf.

Wij verzorgen op de erevelden graag een rondleiding voor u. Een rondleiding is mogelijk voor groepen vanaf 10 personen en duurt ongeveer een uur.