Reizen

De Oorlogsgravenstichting helpt nabestaanden om het graf van hun dierbaren in het buitenland te bezoeken. Wij organiseren pelgrimsreizen naar de erevelden in Zuidoost-Azië en faciliteren treinreizen naar Duitsland en Oostenrijk.

Pelgrimsreizen Indonesië en Thailand

De Oorlogsgravenstichting biedt sinds 1969 nabestaanden van oorlogsslachtoffers die zijn omgekomen in het Verre Oosten de mogelijkheid om samen en onder deskundige begeleiding het graf van hun geliefde te bezoeken. Voor deze groep organiseert de Oorlogsgravenstichting jaarlijks groepsreizen naar Indonesië en Thailand.

Nabestaanden in de eerste lijn van oorlogsslachtoffers op een van de te bezoeken erevelden, komen in aanmerking voor de subsidie van het vfonds. Nabestaanden in de tweede lijn komen in aanmerking voor subsidie verstrekt door de Oorlogsgravenstichting.

Subsidie
Onze pelgrimsreizen worden mede mogelijk gemaakt door het Nationaal Fonds voor vrede, vrijheid en veteranenzorg met middelen van de Postcodeloterij en de BankGiroLoterij. Uw deelname aan deze loterij wordt daarom van harte aanbevolen.

Reizen naar Duitsland en Salzburg

Familieleden van in Duitse gevangenschap omgekomen gedeporteerde Nederlandse burgers kunnen één maal per jaar een bezoek te brengen aan het graf of gedenkplaats van hun familieleden bezoeken in Duitsland of ereveld Salzburg in Oostenrijk. In Salzburg bevindt zich een herdenkingsmonument, ter nagedachtenis aan de in het concentratiekamp Mauthausen omgekomen Nederlanders. De voorwaarden voor deze regeling zijn vastgelegd in de tussen Nederland en de Bondsrepubliek Duitsland gesloten Oorlogsgravenovereenkomst.