Bezoek een ereveld

De verhalen uit de geschiedenisles krijgen een diepere betekenis door een bezoek te brengen aan een ereveld of een begraafplaats. Buiten het klaslokaal, weg van het schoolbord, krijgen scholieren een indringend beeld van de prijs die velen hebben betaald voor onze vrijheid. Zij worden daardoor mede gestimuleerd zich te verdiepen in het verhaal achter het graf.

Een bezoek aan het Nationaal Ereveld Loenen bij Apeldoorn of een bezoek aan het Militair Ereveld Grebbeberg in Rhenen is heel goed te combineren met een bezoek aan het Museum Bronbeek in Arnhem waar de tentoonstelling Het verhaal van Indië te zien is. Voor meer informatie hetverhaalvanindie.com

Wij verzorgen op de erevelden graag een rondleiding voor u. Een rondleiding is mogelijk voor groepen vanaf 10 personen en duurt ongeveer een uur.

Rondleider Teun Jordaan was zelf kind toen de Slag om de Grebbeberg dicht bij zijn huis plaatsvond

Lespakket Grebbeberg

Bezoek met de klas de tentoonstelling Daar spraken wij nooit over in het informatiecentrum op het Militair ereveld Grebbeberg in Rhenen. De tentoonstelling vertelt de verhalen van drie Nederlandse militairen. Twee van hen overleefden de Slag om de Grebbeberg niet en liggen begraven op het ereveld. Wim Lingen overleefde de strijd wel. Zijn verhaal gaat vooral over hoe na de oorlog nooit meer over de Slag om de Grebbeberg gesproken werd.

Bij de tentoonstelling is naast een boek ook gratis lesmateriaal verkrijgbaar.

Nationaal Ereveld Loenen

Nationaal Ereveld Loenen is een ongewone oorlogsbegraafplaats. Er zijn wel militairen begraven, maar hun graven liggen tussen die van gewone mannen, vrouwen en kinderen. De grafstenen staan niet in strakke rijen op een glad geschoren grasveld maar liggen in het bos, verspreid langs slingerende paden.

In het informatiecentrum op het ereveld Loenen is een kleine tentoonstelling ingericht. Foto's en tekstpanelen geven informatie over het ontwerp en aanleg van dit bijzondere ereveld.