Erehof op de R.K. Begraafplaats St. Barbara a/d Prinsesselaan

Het erehof, dat in 1964 werd aangelegd, wordt, in samenwerking met medewerkers van de R.K.-begraafplaats, door de Oorlogsgravenstichting onderhouden. De oorlogsslachtoffers die in het erehof begraven liggen zijn militairen die sneuvelden in de meidagen van 1940, verzetsstrijders, dwangarbeiders, represailleslachtoffers. Alle graven zijn door zorg van de Oorlogsgravenstichting voorzien van een uniforme grafsteen.

De Stichting 4 Mei-Herdenking Prinsesselaan Utrecht, onder voorzitterschap van de heer A.G.A. Dres, organiseert al sinds de jaren tachtig van de vorige eeuw een dodenherdenking bij het Nederlandse erehof op de R.K.-begraafplaats St. Barbara in Utrecht. In 1994 heeft de Oorlogsgravenstichting met behulp van de afdeling Burgerzaken van de gemeente Utrecht, nabestaanden van alle slachtoffers opgespoord om hen in kennis te stellen van deze herdenking.