180 scholieren beleven de Grebbeberg

Geplaatst op 8 april 2015

Ruim honderdtachtig leerlingen van de CSG De Lage Waard uit Papendrecht hebben een rondleiding gekregen op het Militair ereveld Grebbeberg te Rhenen.

De klassen kwamen met een speciaal vervoermiddel, namelijk de step. Het ging om zeven brugklassen. Iedere klas werd in twee groepen opgesplitst. De ene groep ging met een leraar naar de kazemat en loopgraaf waar het verhaal over de strijd op de Grebbeberg werd verteld. De andere groep ging met een medewerker van de OGS over het ereveld, waar werd stilgestaan bij een aantal monumenten en graven waar de verhalen over de oorlogsslachtoffers werd verteld. Zo werd stil gestaan bij het 'Sassenheim' en 8 R.I. monument en bij de graven van majoor Landzaat (had zijn commandopost bij Hotel het Paviljoen), sergeant van Liempd (vlieger die werd neergeschoten en met zijn vliegtuig achter de Duitse linie terecht kwam) en soldaat Brummelhuis (de laatste onbekende militair op het ereveld en via DNA onderzoek geïdentificeerd).

Na afloop van de rondleiding over het ereveld konden de leerlingen in het informatiecentrum dat wat verteld was in beelden zien. Ook konden zij de vragen die zij in een boekje hadden daar beantwoorden. De leerlingen waren onder de indruk van de verhalen en stelden veel vragen. Op de step werd de rest van hun dagprogramma voortgezet. De Oorlogsgravenstichting organiseert door het hele land rondleidingen, op erevelden en begraafplaatsen waar Nederlandse oorlogsgraven zijn, voor zowel scholieren/kinderen als voor volwassenen. Heeft u interesse in een rondleiding neem dan contact op met Peter Raatgever van de afdeling Voorlichting 070-3131094 of stuur een e-mail naar info@ogs.nl. Hij informeert u graag over de mogelijkheden.