Minister Hennis herdenkt op Nationaal Ereveld Loenen

Geplaatst op 4 mei 2015

Vrijheid heeft onze constante aandacht nodig, zei Minister van Defensie Jeanine Hennis-Plasschaert vandaag in haar toespraak.

Tijdens de herdenking op het Nationaal Ereveld Loenen refereerde zij aan de vele namen en bijbehorende verhalen van de oorlogsslachtoffers. Het zijn verhalen die fascineren en inspireren. Deze verhalen houden het besef levend dat onze vrijheid nooit vanzelfsprekend is. De minister haalde het verhaal aan van Anda Kerkhoven, maar ook van haar eigen overgrootmoeder die in Ravensbrück is omgekomen.

In de voordracht van drie leerlingen van de Koninklijke Scholengemeenschap uit Apeldoorn werd ook een oproep gedaan om verhalen te verzamelen. Denise Hartgers, leerlinge van het KSG: “Graag zouden we van al deze mensen hun levensverhaal nog willen kunnen horen. Graag zouden we luisteren naar hun belevenissen”. Hoofdkrijgsmachtrabbijn Menachem Sebbag vulde dit streven prachtig aan: “Lering trekken uit het verleden om leed in de toekomst te voorkomen”.