Minister Blok legt bloemen op graf grootvader op Menteng Pulo

Geplaatst op 5 juli 2018

Op dinsdag 3 juli bezocht minister Stef Blok van Buitenlandse Zaken Ereveld Menteng Pulo in Jakarta in het gezelschap van de Nederlandse Rob Swartbol.  Na een korte uitleg over het werk van de Oorlogsgravenstichting en de erevelden in Indonesië.

Centraal stond het werk dat de Oorlogsgravenstichting doet om – samen met Nederlandse en Indonesische belanghebbenden - de relevantie van de Nederlandse erevelden in Indonesië naar de toekomst toe te vergroten; dit tegen de achtergrond van een groeiend aantal internationale en Indonesische bezoekers dat de erevelden aandoet.Na deze volgde een rondgang door het Columbarium en over het ereveld naar het centrale Vlaggenmonument. Daar legde de minister een krans ter nagedachtenis aan alle Nederlandse oorlogsslachtoffers en hielden de aanwezigen een minuut stilte. Terwijl daarna de overige delegatieleden bloemen legden bij de graven van oorlogsslachtoffers, nam de minister een moment om een bloemstuk te leggen bij het symbolisch verzamelgraf voor zijn grootvader en anderen, die ten gevolge van de oorlog overleden en begraven werden op de voormalige begraafplaats Laanhof (later genoemd Kober Kecil).

Dit onderdeel van zijn bezoek aan Indonesie was voor de minister erg bijzonder en persoonlijk. Hij gaf aan het werk van de Oorlogsgravenstichting erg te waarderen.