Leerlingen ’t Atrium spelen op kerkhof

Geplaatst op 8 februari 2019

Negen leerlingen van de Amersfoortse scholengemeenschap ’t Atrium zijn al weken aan het repeteren. Vanaf eind februari spelen ze een rol in de theatrale audiotour LICHT op het Sovjet Ereveld in Leusden.

In speciaal ontworpen kleding begeleiden ze na zonsondergang bezoekers van LICHT naar een specifieke plek op het Ereveld. Ze doen dat met subtiele bewegingen en een vermoeden van taal, zo omschrijft theatermaker Jacqueline Kerkhof van Stichting Laudio hun taak. ,,Met behulp van woorden die door de bezoekers waarschijnlijk niet te verstaan zijn, zoals wij de Sovjet-soldaten destijds evenmin konden verstaan."

Kerkhof heeft de negen pubers - Sofie van der Sluis uit Soest, Sterre Hendriks uit Hoogland, Katie Muller en Maya en Anna Crabtree uit Leusden, en de Amersfoorters Jacinda van der Kuilen, Ayle Hartman, Laurens van Hofslot en Noor Bannink - al verscheidene keren getraind. ,,We hebben eerst het verhaal verteld van al die 865 jonge mensen op het Sovjet Ereveld en dat maakt veel indruk. Dat die jongens zo ver van huis begraven liggen. Dat raakt ze."

De ervaren Maastrichtse theatermaker vindt het heerlijk om met het negental te werken, waarvan de jongste twaalf en de oudste zeventien is. ,,Ze zijn op een mooie manier nieuwsgierig en gedreven. Ze dragen ook hun eigen ideeën aan. Mede daardoor staan ze er vooral ook als zichzelf."

De negen hebben zich aangemeld als vrijwilliger via de dramagroep van ’t Atrium. Stichting Sovjet Ereveld - mede organisator van LICHT - heeft ’t Atrium benaderd via geschiedenisleraar Rien Poetsma. ,,Het wordt een bijzondere ervaring voor de leerlingen, waar ze later met plezier op zullen terugkijken", zo verwacht Poetsma.

De Stichting Sovjet Ereveld en ’t Atrium werken al langer samen. Leerlingen van ’t Atrium plaatsen jaarlijks op 9 april kaarsjes tijdens de herdenking van de executie van 77 Sovjetsoldaten. ,,We hopen meer jongeren en meer scholen te betrekken bij het levend houden van de nagedachtenis aan deze oorlogsslachtoffers’’, zegt voorzitter Alex Engbers.

Heeft u vragen neem dan contact met ons op via info@ogs.nl of 070-3131080

Foto: Frans Kanters