Onthulling gedenkteken Ereveld Menteng Pulo

Geplaatst op 5 maart 2019

Vanochtend op 5 maart 2019 is op Ereveld Menteng Pulo in Jakarta een gedenkteken onthuld voor militairen van de Koninklijke Landmacht die geen graf of aanwijsbare laatste rustplaats hebben.

In de Simultaankerk werden toespraken verzorgd door Robbert van der Rijdt onze directeur Indonesië, Piet Hein Donner, president van de Oorlogsgravenstichting en Inspecteur-Generaal der Krijgsmacht luitenant-generaal Hans van Griensven.

Het gedenkteken bevat twee bronzen platen met daarop de namen van 94 militairen van de Koninklijke Landmacht. Zij kwamen om in de periode tussen 1942 en 1962. Bij het gedenkteken zijn kransen gelegd door de Nederlandse Ambassadeur Rob Swartbol, Commandant Landstrijdkrachten luitenant-generaal Leo Beulen, Piet Hein Donner en Theo Vleugels, algemeen directeur van de Oorlogsgravenstichting. De ceremonie werd afgesloten met het spelen van The Last Post gevolgd door één minuut stilte en het Wilhelmus.

De aanwezigen nemen deel aan de inspectiereis naar Indonesië door Theo Vleugels en Piet Hein Donner. Op het programma dit jaar staan verschillende erevelden in Indonesië en het United Nations Memorial Cemetery in Busan, Zuid-Korea.