Start bouw Nationale Veteranenbegraafplaats en herdenkings- en educatiecentrum op Nationaal Ereveld Loenen

Geplaatst op 24 september 2019

Vandaag is officieel de bouw gestart van het herdenkings- en educatiecentrum op Nationaal Ereveld Loenen en van de Nationale Veteranenbegraafplaats die naast het ereveld komt te liggen. Theo Vleugels, directeur Oorlogsgravenstichting en Seger van Voorst tot Voorst, voorzitter van de Stichting Nationale Veteranenbegraafplaats Loenen, gaven een symbolisch startsein voor de bouw.

“Wij zijn verheugd over onze samenwerking met de Stichting Nationale Veteranenbegraafplaats Loenen en trots dat de Nationale Veteranenbegraafplaats wordt gerealiseerd naast Nationaal Ereveld Loenen. In combinatie met het herdenkings- en educatiecentrum op het ereveld verbinden we het verleden met het heden en bundelen we onze krachten om gezamenlijk bij te dragen aan het besef dat vrede, vrijheid en veiligheid niet vanzelfsprekend zijn”, aldus Vleugels.

De bouwwerkzaamheden zullen ongeveer een jaar in beslag nemen. De verwachting is dat de veteranenbegraafplaats en het herdenkings- en educatiecentrum in oktober 2020 gereed zijn.

In het centrum komt een tentoonstelling waarin de verhalen centraal staan van Nederlandse oorlogsslachtoffers en de inzet van Nederlanders tijdens de Tweede Wereldoorlog en actuele internationale (vredes)missies. Het centrum heeft tevens een aula-functie voor de nieuw te realiseren veteranenbegraafplaats. Verantwoordelijk voor het ontwerp van het multifunctionele centrum is Kaan Architecten. Het landschap van de veteranenbegraafplaats en de ruimte rondom het nieuwe centrum worden ontworpen door Karres en Brands Landschapsarchitecten. De tentoonstelling is in handen van Tinker Imagineers.

Naast Nationaal Ereveld Loenen realiseert de Stichting Nationale Veteranenbegraafplaats Loenen voor veteranen en hun partners die daar behoefte aan hebben, een laatste gezamenlijke rustplaats. “Wij zijn blij dat we vandaag, in intensieve samenwerking met de Oorlogsgravenstichting, de eerste stap zetten om de Nationale Veteranenbegraafplaats Loenen nu daadwerkelijk te gaan realiseren. Een plek waar veteranen te midden van hun kameraden hun laatste rustplaats kunnen vinden. Een plaats waar we respect kunnen betonen aan hen die zich hebben ingezet voor onze vrede en vrijheid”, aldus Seger van Voorst tot Voorst, voorzitter van de Stichting Nationale Veteranenbegraafplaats Loenen.

Nationaal Ereveld Loenen is de laatste rustplaats van bijna 4.000 Nederlandse oorlogsslachtoffers: militairen en burgers. Zij verloren hun leven tijdens de Tweede Wereldoorlog of tijdens gewelddadige conflicten daarna – zoals in voormalig Nederlands-Indië of tijdens vredesmissies. Nationaal Ereveld Loenen wordt beheerd door de Oorlogsgravenstichting.