Marleen Peters wint opstelwedstrijd 75 jaar Grebbeberg

Geplaatst op 29 mei 2015

Op vrijdag 29 mei 2015 draagt Marleen Peters uit groep 8 van de Eben Haëzerschool uit Lienden het winnende opstel voor tijdens de slotavond van het herdenkingsjaar 75 jaar Slag om de Grebbeberg.

Marleen is één van 240 leerlingen die gehoor gaven aan de oproep van de Oorlogsgravenstichting een opstel te schrijven rond het thema een koffer met een geheim. Zij omschrijft in haar opstel de barre vlucht van haar opa in bezettingstijd.

Een jury  bestaande uit Jan Terlouw, Hein Hoffmann, Koos Meiderts en Roos van der Berg wees haar aan als winnaar. De Jury zegt over Marleens opstel “Het is een slim verhaal. Anders dan de andere en zeer realistisch”. Marleen ontvangt haar prijs uit handen van Roel Broer, de plaatsvervangend directeur van de Oorlogsgravenstichting. De trotse winnaar mag met haar hele klas een bezoek brengen aan Ouwehands Dierenpark in Rhenen. Naast Marleen hebben respectievelijk Oscar Geurtsen van de Eben Haëzerschool in Rhenen en Wouter van Maren van CNS-Basisschool Cavaljé in Ede de tweede en derde prijs gewonnen.

De slotavond van het herdenkingsjaar 75 jaar Slag om de Grebbeberg is een samenwerking tussen de Oorlogsgravenstichting en de gemeente Rhenen. De avond bestaat uit een klassiek concert en wordt afgesloten met een lichtjesroute waarbij de aanwezigen op alle 852 graven op het Militair Ereveld Grebbeberg een windlicht plaatsen ter nagedachtenis van de gevallenen.