Nationaal Ereveld Loenen voor één dag vol leven

Geplaatst op 9 juni 2015

Filmopnamen op Het Nationaal Ereveld Loenen afgelopen dinsdag voor een bijzondere pilot waarin we oorlogsslachtoffers een gezicht geven.

Bij een deel van de bijna 4000 grafstenen stond een vrijwilliger die een gestorven soldaat, burger, politieke gevangene of verzetsstrijder vertegenwoordigt. Bezoekers van het ereveld konden langs de 'bemande graven' lopen en vragen stellen aan deze representaten. Onder de bezoekers waren schoolklassen uit Boskoop en Harderwijk maar ook nabes...taanden van slachtoffers die in Loenen begraven liggen.De opnames worden o.a. gebruikt voor een voorlichtingsfilm die deel gaat uitmaken van een lespakket van de Oorlogsgravenstichting.

We willen met dit project duidelijk maken dat de meeste oorlogsslachtoffers gewone mannen en vrouwen waren zoals je ze nu ook dagelijks tegenkomt. Het waren vaders, moeders, broers, zonen, die gedwongen werden tot keuzes die hen het leven konden kosten. De mannen vrouwen en kinderen die deelnemen aan het project zijn niet verkleed. Het is geen toneelstukje; het zijn allemaal mensen de slachtoffers willen eren en daar graag symbool voor willen staan.

De 120 graven die worden vertegenwoordigd door een vrijwilliger, zijn uitgekozen op basis van leeftijd, het verhaal en de locatie van het graf in het veld. Aan het project nemen ook 25 militairen van Defensie mee, die grotendeels gevallen soldaten vertegenwoordigen.