Minervanen onderhouden graven op Loenen

Geplaatst op 19 augustus 2015

Zevenenveertig aspirant-leden van de Leidse Studenten Vereniging Minerva (LSVM) zijn deze week te vinden op het Nationaal Ereveld Loenen.

Ze helpen met het ophogen van de 4000 graven, snoeien de bosschages, harken de paden en verwijderen onkruid. Ook kleuren ze de vervaagde grafstenen opnieuw in. Het werk op het ereveld is onderdeel van de maatschappelijke stage tijdens de kennismakingstijd met de studentenvereniging.

Minerva heeft als oudste studentenvereniging van Nederland van oudsher een sterke band met de Tweede Wereldoorlog. Een aantal leden van deze vereniging koos er tijdens de oorlogsjaren voor zich aan te sluiten bij het studentenverzet of als Engelandvaarder de oversteek te wagen en aan geallieerde zijde mee te vechten. De bekendste van hen waren Ernst de Jonge en Erik Hazelhoff Roelfzema, de Soldaat van Oranje. Op het ereveld in Loenen hebben 85 studenten hun laatste rustplaats gevonden.

Juist de band met deze leeftijdsgenoten op het ereveld laat deze nieuwe generatie studenten zichzelf misschien de vraag stellen ‘wat zou ik doen?’.