Herdenking einde WO II op Menteng Pulo

Geplaatst op 17 augustus 2015

Op 15 augustus 2015 vormde het Nederlands Ereveld Menteng Pulo in Jakarta de omlijsting voor de jaarlijkse herdenking van het einde van de Tweede Wereldoorlog. Ruim veertig belangstellenden, voornamelijk afkomstig uit de Nederlandse gemeenschap, woonden de plechtigheid bij.

Robbert van der Rijdt, onze Directeur Indonesië, heette in de Simultaankerk op het ereveld de aanwezigen welkom. In zijn toespraak ging hij in op de betekenis van de 15e augustus. Die datum betekende weliswaar het einde van een wereldomvattende oorlog maar luidde in het voormalige Nederlands-Indië niet een periode van vrede in. Integendeel: tijdens de Indonesische onafhankelijkheidsstrijd die direct volgde op de Tweede Wereldoorlog lieten duizenden landgenoten het leven. Hij omschreef 15 augustus dan ook als een dag van droefheid met een randje van vreugde, een combinatie van herdenken en vieren: herdenken van hen die vielen in Zuid-Oost Azië maar ook blijdschap om het eind van de Japanse bezetting.

Na deze toespraak werd ‘Hymne for the Fallen’ van John Williams gespeeld en tevens de mooie filmopname van een drone over Menteng Pulo getoond.

Vervolgens nam de Nederlandse Ambassadeur, Rob Swartbol het woord. Hij schetste in zijn toespraak een brug tussen de herdenking in Den Haag bij het Indisch Monument en de herdenking op het ereveld Menteng Pulo en tevens tussen het verleden en het heden. Hij memoreerde ook dat in Nederland het herdenken van het einde van de Tweede Wereld oorlog hier in het voormalige Nederlands Indië pas zeer laat erkend is, maar dat deze nu gelukkig op voldoende belangstelling kan rekenen.

Na een stille tocht over het ereveld werd de herdenkingsceremonie voortgezet bij het vlaggenmonument. Na het signaal Reveille gegeven door tamboers van de Indonesische marine werd een minuut stilte gehouden meteen gevolgd door het Wilhelmus.

Aansluitend werden er vier kransen gelegd bij dit monument. De Ambassadeur legde de eerste krans namens het Koninkrijk der Nederlanden. De defensieattaché, kolonel René Pals, legde de volgende krans namens het Ministerie van Defensie, terwijl de heer Karl Marx de derde krans legde namens de Stichting Herdenking 15 augustus 1945. Tenslotte legde Robbert van der Rijdt samen met mw. Asnita Pohan de laatste krans namens de Oorlogsgravenstichting.

De kransleggingsceremonie werd afgesloten door het spelen van het signaal Taptoe, waarna alle aanwezigen bloemen kregen uitgereikt om neer te leggen bij individuele graven. Hiermee kwam een eind aan de stemmige herdenking.