Grote belangstelling voor Open Monumentendagen op Nationaal Ereveld Loenen

Geplaatst op 14 september 2015

Op 12 en 13 september stond het Nationaal Ereveld Loenen in het teken van de Open Monumenten dagen. Bijna 130 mensen bezochten het ereveld en wandelden mee met oud-docent en schrijver Jan Heerze langs de monumentale gebouwen, de graven en de verhalen die achter de stenen verborgen liggen.

Tijdens de rondleidingen was er vanuit het thema 'Kunst en Ambacht' extra aandacht voor kunstenaars en ambachtslieden die op het ereveld begraven liggen. Kunstenaars die zich in het verzet toelegden op het vervaardigen van valse stempels en documenten en het drukken van illegale kranten en pamfletten, en ambachtslieden die tijdens de verplichte tewerkstelling in Duitsland, de ‘Arbeitseinsatz’, werden ingezet als dwangarbeider in de oorlogsindustrie van Duitsland.