Consuls hartelijk onthaald in Maastricht

Geplaatst op 17 september 2015

Op donderdag 17 september zijn de Consuls van de Oorlogsgravenstichting hartelijk ontvangen door burgemeester Penn van Maastricht. De landelijke Consul-contactdag vond dit jaar op uitnodiging van de burgemeester plaats in de Limburgse hoofdstad.

In haar welkomstwoord sprak de burgemeester haar waardering uit voor het belangrijke werk van de Consuls in de Nederlandse gemeenten. Met het onderhouden van de oorlogsgraven dragen zij bij aan het levend houden van de herinneringen en het doorvertellen van de verhalen. Daarbij legde ze ook de link naar de huidige tijd waarin net als tijdens de Tweede Wereldoorlog vele mensen op de vlucht zijn voor het oorlogsgeweld.

Na ontvangst op het gemeente huis kregen de Consuls een rondleiding over de monumentale Algemene begraafplaats in Maastricht, met bijzondere aandacht voor de daar aanwezige oorlogsgraven.In de gemeente Maastricht liggen 38 Nederlandse en 86 geallieerde oorlogsslachtoffers begraven.

In de middag werd het historische thema van de dag voortgezet met een bezoek aan en rondleiding door het Fort Eben-Emael in België. Een onneembaar geacht fort dat België in 1940 moest beschermen tegen een Duitse inval. Een klein team van Duitse paratroepers kreeg tijdens de strijd op 10 mei 1940 in minder dan 15 minuten de artillerie van het fort onder controle . Tijdens de rondleiding werden de Consuls onder de grond meegenomen en leerden alles over deze beangstigende eerste ogenblikken van WO II.

Voor deze dag zijn we speciale dank verschuldigd aan Château Neercanne voor de gastvrijheid en uitstekende lunch.