Engelandvaarder Ben Buunk herbegraven op Nationaal Ereveld Loenen

Geplaatst op 15 oktober 2015

Op 15 oktober is Engelandvaarder Ben Buunk herbegraven op Nationaal Ereveld Loenen. ‬

Buunk onderhield als geheim agent het radiocontact tussen de Raad van Verzet in Nederland en het Bureau Inlichtingen in Londen. Tijdens zijn werk in Nederland kreeg hij de schuilnamen Frederik Hanendoes, Joop Klijn en J.H. van de Weg. Hij moest in Nederland seinposten oprichten en via die posten het contact onderhouden tussen Nederland en Londen.

Hij kreeg hiervoor meerdere onderscheidingen. Koningin Wilhelmina verleende hem het Kruis van Verdienste op 20 maart 1944 in Londen. Buunk werd op 10 februari 1945 door de Duitsers in Vroomshoop gearresteerd en overgebracht naar het huis van bewaring in Zwolle. Op 4 april 1945 werd hij samen met vijf andere verzetsstrijders aan de Geldersedijk in Hattem door de Duitsers doodgeschoten. Op 28 juli 1945 werd Buunk met militaire eer, door leden van de Binnenlandse Strijdkrachten, op de begraafplaats Zuylen te Breda herbegraven. Vandaag wordt hij van Breda naar Loenen gebracht. Daar wordt hij in het bijzijn van nabestaanden met beperkte militaire eer herbegraven.