Scholieren Zutphen naar de Grebbeberg

Geplaatst op 31 maart 2015

Op 31 maart kregen 73 leerlingen tussen 13 en 16 jaar, en hun zes begeleiders van Praktijkonderwijs Zutphen een rondleiding op het Militair ereveld Grebbeberg in Rhenen.

Omdat het zo’n grote groep was werd de groep in drie kleinere groepen verdeeld. De eerste groep liep met de heer Teun Jordaan, vrijwilliger bij de Oorlogsgravenstichting, over het ereveld waar hij bij verschillende graven en monumenten stilstond en het verhaal vertelde. Zo ging hij in op de achtergrond van het monument 8e Regiment Infanterie.

De tweede groep ging met een medewerker van de Oorlogsgravenstichting naar de loopgraaf achter het roggeveld. Door de harde wind was het een bijzondere ervaring om door het bos naar de loopgraaf te wandelen. Bij de loopgraaf vertelde een leraar over Ouwehands dierenpark in de meidagen van 1940 en over een oudoom van een lerares van de school die op het ereveld begraven ligt. De leerlingen legden bloemen bij zijn graf. Na het bezoek aan de loopgraaf mochten de leerlingen het informatiecentrum bezoeken. Hier staan rugzakjes opgesteld waar geluisterd kan worden naar de levensverhalen van twee gesneuvelden en van een veteraan die op de Grebbeberg gevochten hebben.

De derde groep ging pannenkoeken eten in een restaurant vlakbij het ereveld. Uiteraard kwam iedereen aan de beurt voor de rondleiding, het bezoeken van het infocentrum en het pannenkoeken eten. De leerlingen stelden veel vragen en waren met name geïnteresseerd in de strijd die op de Grebbeberg geleverd is. De antwoorden kwamen door de individuele verhalen bij de graven en ook bij de loopgraaf goed aan bod. De jongeren waren zeer onder de indruk van het ereveld en de verhalen. Zij gaven daarom aan graag nog een keer terug te willen komen. De Oorlogsgravenstichting kijkt terug op een geslaagde dag.

De Oorlogsgravenstichting verzorgt in het hele land rondleidingen op erevelden en begraafplaatsen waar Nederlandse oorlogsgraven zijn, voor groepen van zowel jongeren als voor volwassenen. Heeft u interesse in een rondleiding neem dan contact op met Peter Raatgever van de afdeling Voorlichting 070-3131094 of stuur een e-mail naar info@ogs.nl. Hij informeert u graag over de mogelijkheden.