Start filmopnamen 'Want ieder graf heeft zijn verhaal' in Australië en Azië

Geplaatst op 10 maart 2016

Pia Media is begonnen met de opnamen voor de nieuwe documentaire in opdracht van de Oorlogsgravenstichting over de verhalen achter de oorlogsgraven in Singapore, Australië en Zuid Korea.

In Singapore wordt gefilmd op het Ereveld Kranji, waar 20 Nederlandse KNIL militairen begraven zijn, die vochten tegen de Japanners bij hun inval in 1942 in Singapore.

In Australië worden opnamen gemaakt op het Karrakatta War Cementery in Perth waar Nederlandse oorlogsslachtoffers van een Japanse luchtaanval op het West Australische Broome begraven zijn. De cameraploeg maakt ook video-opnamen in Roebuck Bay bij Broome. Daar lagen 3 maart 1942 Nederlandse vluchtelingen uit Nederlands-Indië te wachten in Catalina vliegboten om door te vliegen naar Perth en Melbourne toen ze door Japanse gevechstvliegtuigen onder vuur werden genomen. Meer dan 80 Nederlanders vonden daarbij de dood. Slechts enkelen overleefden het.

In Zuid Korea wordt gefilmd op het VN War Cemetery in Busan, waar 123 Nederlandse soldaten begraven zijn, die in VN verband vochten tijdens de Korea oorlog (1950-1953).

De documentaire wordt gemaakt door Pia Media ter gelegenheid van het 70-jarig bestaan van de Oorlogsgravenstichting op 17 september 2016. De film zal ook aangeboden worden voor uitzending op televisie.

Foto: wrakstukken van de Catalina vliegboten bij Roebuck Bay