Minister Koenders bezoekt Menteng Pulo

Geplaatst op 29 maart 2016

Op Goede vrijdag, 25 maart bracht de Nederlandse minister van Buitenlandse Zaken, dhr Bert Koenders, een bezoek aan het ereveld Menteng Pulo in Jakarta. Het bezoek was onderdeel van een vierdaags bezoek aan Indonesië. De minister werd begeleid door oa de Nederlandse Ambassadeur dhr Swartbol en de Defensie attaché kolonel Rene Pals.

Minister Koenders werd ontvangen door Robbert van de Rijdt, onze directeur Indonesië en kreeg in de Simultaankerk een korte uitleg over het werk van de Oorlogsgravenstichting in het algemeen en de erevelden in Indonesië en het ereveld Menteng Pulo in het bijzonder.

Hierna volgde een rondgang door het Columbarium waar de urnen worden bewaard met asresten van 752 militaire krijgsgevangen, omgekomen in kampen in Japan. Daarna liep de minister en het gevolg rond op het ereveld en kreeg uitleg over de respectievelijke graven en de vele oorlogsslachtoffers die hier begraven liggen. Hij strooide bloemen op verschillende graven en was zeer onder indruk van het ereveld.