Slag in de Javazee herdacht

Geplaatst op 27 februari 2015

Op het ereveld Kembang Kuning te Surabaya werd op 27 februari traditiegetrouw de Slag in de Javazee herdacht. Op die datum in 1942 vond nabij het eiland Bawean ten noorden van Surabaya een langdurige zeeslag plaats tussen Japanse oorlogsschepen en een geallieerde vlooteenheid bestaande uit Amerikaanse, Britse, Australische en Nederlandse marineschepen. Dit eskader stond onder commando van de Nederlandse schout-bij-nacht Karel Doorman. Hij en meer dan 900 andere Nederlandse marinemannen sneuvelden op die dag in een laatste en vergeefse poging om de Japanse invasiemacht tegen te houden. Een paar dagen later was Java in handen van de Japanse overheerser.

De plechtigheid vond plaats in aanwezigheid van ongeveer 50 belangstellenden, onder wie de nieuwe Nederlandse Ambassadeur en zijn echtgenote de heer en mevrouw Swartbol, de Nederlandse consul van Surabaya Sylvia Pangkey en Gel Flieringa, Algemeen Directeur van de Oorlogsgravenstichting. Traditiegetrouw waren ook de Indische club van Surabaya o.l.v.Eddie Samson vertegenwoordigd en een delegatie van de Nederlandse gemeenschap in Surabaya.

Alle aanwezigen werden welkom geheten door Robbert van de Rijdt, directeur van de OGS in Indonesië gevolgd door een historisch overzicht van de zeeslag door defensieattaché, kolonel (KL) Rene Pals. Onder klokgelui van de scheepsbel van Hr.Ms. Java, een van de schepen die ten onder is gegaan bij de Slag in de Javazee, liepen de genodigden naar het Karel Doormanmonument. Bij het monument legden de Ambassadeur en de defensieattaché een krans namens de Koninklijke marine en Gel Flieringa namens de Oorlogsgravenstichting. Twee hoornblazers van de Indonesische marine gaven de militaire signalen; met het blazen van de taptoe werd de minuut stilte ingeluid. Na de kranslegging strooiden de aanwezigen bloemen rond het monument en op het ereveld.