Indonesische groep ‘Tjimahi Heritage’ bezoekt ereveld Leuwigajah in Cimahi

Geplaatst op 15 mei 2016

Op zondag 15 mei bracht een groep van ruim 60 Indonesische inwoners van Cimahi een bezoek aan Ereveld Leuwigajah. Ondanks het feit dat zij hun hele leven al in Cimahi wonen, hadden zij nog nooit het ereveld bezocht. Hun doel is meer te leren over de geschiedenis van historische plaatsen in hun stad.

De deelnemers werden ontvangen door de opzichter van het ereveld Frangky Tuhumury,. Na een hartelijk welkom kregen ze een korte uitleg over het werk van de Oorlogsgravenstichting, de erevelden in Indonesië en hun geschiedenis, en het ereveld Leuwigajah in het bijzonder.

Na de uitleg volgde een rondgang over het ereveld. Daarbij zagen de deelnemers onder andere de verschillende graven op het ereveld en de werkplaatsen waar o.a. het onderhoud aan de grafmonumenten plaatsvindt. De deelnemers waren zeer onder de indruk van het ereveld en de manier waarop de slachtoffers worden geëerd en hun verhalen levend worden gehouden. Allen geboren na WOII en de onafhankelijkheidsstrijd, vonden zij het erg bijzonder om op deze wijze meer te leren over de geschiedenis van Indonesië. Mogelijk bezoekt de groep in de toekomst ook het andere ereveld in Bandung.

De Oorlogsgravenstichting is heel blij met de toenemende bezoeken aan de erevelden van Indonesiërs omdat dit intergraal deel uitmaakt van hun geschiedenis. Door de verhalen van oorlogsslachtoffers ook met Indonesische mensen te delen en met elkaar in gesprek te zijn over onze gedeelde geschiedenis, hoopt de Oorlogsgravenstichting deze verhalen levend te houden, en daarmee het besef dat vrede, vrijheid en veiligheid niet vanzelfsprekend zijn.