Laatste eer voor soldaat Nico Fruijt van Hertog

Geplaatst op 2 juni 2016

Op donderdag 2 juni zijn op Militair Ereveld Grebbeberg te Rhenen de stoffelijke resten herbegraven van een gesneuvelde soldaat uit de Meidagen van 1940. Het gaat om Soldaat Nico Fruijt van Hertog. Een detachement van 13 Infanteriebataljon Regiment Stoottroepen Prins Bernhard uit Assen droeg hem naar zijn laatste rustplaats, in aanwezigheid van zijn dochter.

Peel-Raamstelling
Nico Fruijt van Hertog werd in 1912 geboren te Made (NB). Van beroep was hij matrassenmaker. Het militaire leven trok hem al op jonge leeftijd en van 1930 tot 1932 diende hij bij de Vrijwillige Landstorm in Bergen op Zoom. Daaraan kwam een einde toen hij in 1932 werd opgeroepen voor het vervullen van zijn militaire dienstplicht bij het 3e Regiment Infanterie. Na zijn afzwaaien werd hij diverse keren teruggeroepen voor herhalingsoefeningen. In april 1939 ging de voormobilisatie van de Nederlandse Strijdkrachten van start. Nico kreeg de opdracht om zich bij zijn eenheid te voegen. Hij diende bij het 1e Bataljon van het 27e Regiment Infanterie, dat de verdedigingsposities voorbereidde in de Peel-Raamstelling. Op 1 maart 1940 werd benoemd tot tamboer bij zijn bataljon.

Luchtaanval
Soldaat Nico Fruijt van Hertog kwam op 11 mei 1940 om het leven. Het bataljon had haar stellingen aan het Defensiekanaal in de sector Deurne moeten verlaten. Voor de terugtrekking werden de troepen vervoerd in vrachtwagens, welke die middag voortdurend door Duitse jagers onder vuur werden genomen. Diverse keren moesten de mannen van de wagens springen om dekking te zoeken in sloten en greppels. Tijdens een luchtaanval aan de Oirschotseweg te Moergestel sneuvelden vier kameraden en werd Nico in zijn been geraakt.

De gewonden werden overgebracht naar een nabij gelegen boerderij, waar een toegesnelde arts verklaarde dat de verwonding wel meeviel. Niettemin bezweek Nico Fruijt van Hertog kort daarop aan zijn verwondingen. Hij liet een echtgenote en een dochter na. Nico werd tijdelijk begraven in Moergestel en enige later overgebracht naar zijn woonplaats  Zevenbergen. In 1941 ontving zijn weduwe een medaille en erepenning van de voormalige bataljonscommandant.

Kameraden
De dochter van Nico Fruijt van Hertog had enige tijd geleden bij de Oorlogsgravenstichting de wens geuit dat de stoffelijke resten van haar vader zouden worden bijgezet op het Militair Ereveld Grebbeberg. “Bij zijn kameraden”, aldus mevrouw Lokers-Fruijt van Hertog. De overbrenging werd uitgevoerd door de Bergings- en Identificatie Dienst van de Koninklijke Landmacht (BIDKL) en begeleid door de Oorlogsgravenstichting. Lkol Corstiaan de Haan van Kabinet C-LAS overhandigde de dochter van Soldaat Fruijt van Hertog de Nederlandse driekleur, een vooroorlogse kwartiermuts en het Oorlogsherinneringskruis met de gesp 'Nederland Mei 1940', welke op de kist waren meegedragen. Tamboer en hoornblazer waren gekleed in het veldgrijze uniform uit 1940.