Studenten Erasmus Universiteit bezoeken Menteng Pulo

Geplaatst op 27 juni 2016

Op maandag 20 juni bracht een groep van ongeveer 30 studenten van de Rotterdam School of Management (RSM) van de Erasmus Universiteit een bezoek aan Ereveld Menteng Pulo in Jakarta. Na een jaar opleiding ‘Management of Innovation’, hebben zij samen het initiatief genomen om af te sluiten met een 10-daagse studiereis aan Indonesië.

Met hun bezoek aan Ereveld Menteng Pulo wilden de studenten - grotendeels tussen 22 en 25 jaar oud - met elkaar meer leren over de geschiedenis van Indonesië, de oorlog in Zuidoost Azië en de periode na de Tweede Wereldoorlog.

De studenten werden ontvangen en rondgeleid door Eveline de Vink, vrijwilligster voor de Oorlogsgravenstichting in Indonesië, en de heer Elisa Bharka, opzichter van het Ereveld Menteng Pulo. Tijdens de rondleiding zagen de deelnemers onder andere het Columbarium met de urnen met asresten van 754 krijgsgevangenen omgekomen in de kampen in Japan, de bijna 4.000 graven op het ereveld zelf, en de werkplaatsen waar o.a. de graftekens gemaakt worden en waaruit het onderhoud aan het ereveld en de grafmonumenten plaatsvindt. Onderwijl bespraken zij met elkaar en met mevrouw De Vink en de heer Bharka de geschiedenis rond de Tweede Wereldoorlog en de onafhankelijkheidsstrijd in Indonesië.

De studenten stelden veel vragen en waren zeer onder de indruk van het ereveld en de manier waarop de slachtoffers worden geëerd en hun verhalen levend worden gehouden. Allen geboren na WOII en de onafhankelijkheidsstrijd, vonden zij het erg bijzonder om op deze wijze meer te leren over de geschiedenis van Indonesië.