Kranslegging in Canberra

Geplaatst op 9 februari 2015

Directeur Indonesië Robbert van de Rijdt legde op 9 februari namens de Oorlogsgravenstichting een krans bij het Netherlands Australian Memorial in Canberra. Dit monument herdenkt de inzet van Nederlandse strijdkrachten in Australië tijdens de Tweede Wereldoorlog. In Australië zijn tijdens de Tweede Wereldoorlog 144 Nederlanders omgekomen en begraven.

De plechtigheid werd bijgewoond door de Nederlandse Ambassadeur mevrouw Annemieke Ruigrok, de Nederlandse defensieattaché kolonel Harold Jacobs, stafleden van de Nederlandse Ambassade en een tiental voormalige Nederlanders. In zijn speech gaf Robbert van de Rijdt aan dat mensen die hun leven hebben gegeven in de strijd tegen de vijand nimmer vergeten mogen worden. Het herdenken van oorlogsslachtoffers blijft heel belangrijk om de herinnering levend te houden. Een aantal dagen eerder, op 2 februari, had Robbert van de Rijdt ook een krans gelegd in Perth bij het Karrakatta Broome Memorial samen met de Nederlandse defensieattaché en de Nederlandse consul honorair Arnold Stroobach.

Robbert van de Rijdt was in Australië voor een inspectiereis langs een groot aantal van de in totaal 144 Nederlandse graven in Australië. De graven worden verzorgd door de Organisation of Australian Wargraves, een zusterorganisatie van de Oorlogsgravenstichting.