Zilveren erespeld voor Consul Geldermalsen

Geplaatst op 9 september 2016

Als dank voor zijn werk als Consul van de Oorlogsgravenstichting in de gemeente Geldermalsen heeft Jan van den Berge op donderdag 8 september een zilveren erespeld ontvangen uit handen van Roel Broer, Plaatsvervangend directeur van de oorlogsgravenstichting. Deze uitreiking vond plaats in aanwezigheid van burgemeester De Vries van de gemeente Geldermalsen.

De heer van den Berge neemt afscheid als consul. In deze rol was hij de lokale vertegenwoordiger van de Oorlogsgravenstichting in de gemeente Geldermalsen en daarmee verantwoordelijk voor de in‐ en externe contacten met betrekking tot het onderhoud van de oorlogsgraven. In de gemeente Geldermalsen liggen 3 Nederlandse en 9 geallieerde oorlogsslachtoffers begraven. Jan van de Berge wordt als consul opgevolgd door Gerda van Haarlem.

In bijna elke gemeente in Nederland bevindt zich wel een oorlogsgraf. De consuls spelen een belangrijke rol bij het beheer en onderhoud van deze graven. In heel Nederland ondersteunen bijna 400 consuls de Oorlogsgravenstichting bij de uitvoering van haar werkzaamheden. De consuls, die meestal in dienst zijn van een gemeente, worden officieel benoemd door de burgemeester.

Op de foto vlnr Roel Broer, Gerda van Haarlem en Jan van den Berge.