Slachtoffers van de Modjokerto ramp herdacht

Geplaatst op 11 oktober 2016

Op 7 oktober bracht Ed van Lierde, Bestuursvoorzitter van het Koninklijke Rotterdamsche Lloyd Museum samen met zijn echtgenote een eerbetoon aan de 16 Nederlandse slachtoffers van de Modjokerto ramp die hier op het erveld Ancol in Jakarta liggen begraven. Zij legden vier kransen op het ereveld.

Na de slag om de Javazee, op 27 februari 1942, werden 23 Nederlandse koopvaardijschepen die zich nog op Java bevonden bevolen om in zuidelijke richting te vluchten voor de Japanse vloot. Het schip de Modjokerto was een van die schepen. Op 2 maart ontvingen twee koopvaardijschepen nootseinen van de Modjokerto. Het schip werd achtervolgd door een Japans vliegtuig en een Japans oorlogsschip. Een halfuur later zonk het schip naar de bodem van de oceaan. De zestien overlevenden van de scheepsramp werden door de Japanners naar de wal gehaald, gevangen gezet en vervolgens op 24 maart onthoofd. In de jaren zestig werden stoffelijke overschotten van de slachtoffers naar Ancol gebracht en in drie verzamelgraven ten ruste gelegd.

Tijdens het bezoek werd bij elk verzamelgraf een krans gelegd. Bij één graf werd een brief van een familielid gelegd. Na deze kransleggingen werden er twee minuten stilte ter nagedachtenis aan alle bemanningsleden gehouden. Vervolgens begaven de bezoekers zich naar het Algemene Monument.
Hier werd de vierde krans gelegd. Ook werd een minuut stilte gehouden ter nagedachtenis aan alle oorlogsslachtoffers die op Ereveld Ancol begraven liggen.