Voorzitter van stichting Reünie commissie 3-8RI bezoekt Ereveld Menteng Pulo

Geplaatst op 30 november -0001

Op zondag 9 oktober bracht Henk Meerman, voorzitter stichting Reünie commissie 3-8RI, samen met zijn echtgenote een bezoek aan Ereveld Menteng Pulo in Jakarta. Hier werden zij ontvangen door onze directeur Indonesië, Robbert van de Rijdt. Met zijn bezoek aan het ereveld wilde Henk Meerman een persoonlijk eerbetoon brengen aan 25 Nederlandse militairen die in de periode 1945-1949 sneuvelde in het voormalig Nederlands-Indië.

In de Simultaankerk ontving het echtpaar eerst een korte uitleg over het werk van de Oorlogsgravenstichting en de erevelden in Indonesië en hun geschiedenis. De heer Meerman vertelde op zijn beurt bijzondere verhalen over een aantal militairen van het 3-8 regiment infanterie ten tijde van hun detachering in het voormalige Nederlands-Indië. Hierna werd een uitgebreide en bijzondere herdenking gehouden waarbij de heer en mevrouw Meerman op alle 25 graven een krans legde. Na de kransleggingen werd er een minuut stilte in acht genomen.