Digitaal monument voor oorlogsslachtoffers Neuengamme

Geplaatst op 29 oktober 2016

Op zaterdag 29 oktober lanceert Gerdi Verbeet, voorzitter van het Nationaal Comité 4 en 5 mei en voormalig voorzitter van de Tweede Kamer, het digitaal monument voor de slachtoffers van voormalig concentratiekamp Neuengamme. Dit monument is een samenwerking van de Stichting Vriendenkring Neuengamme en de Oorlogsgravenstichting.

In het digitale monument (www.vriendenkringneuengamme.nl) zijn de namen en persoonsgegevens te vinden van alle Nederlanders die gevangen hebben gezeten in het concentratiekamp Neuengamme. Zowel overledenen als overlevenden. Het digitaal monument is gebouwd in de technische omgeving van de personenportal van de Oorlogsgravenstichting waarin de gegevens van ruim 180.000 Nederlandse oorlogsslachtoffers zijn vastgelegd.

Theo Vleugels, algemeen directeur van de Oorlogsgravenstichting, over de samenwerking: “De oplevering van het digitaal monument is een stap in de richting van een centrale online personenportal voor Nederlandse oorlogsslachtoffers. Daarmee willen wij samen met diverse partners de mogelijkheid creëren voor nabestaanden, onderzoekers en andere belangstellenden om op één plaats de (persoonlijke) geschiedenis van een slachtoffer te raadplegen“

Een van de overlevenden in het digitaal monument is Jan van de Liet. Hij vertelt zijn indrukwekkende verhaal in een serie van vijf interviews die sinds deze week te zien zijn op de website van de Vriendenkring Neuengamme

Op de foto: dwangarbeiders in concentratiekamp Neuengamme.