Speciale herdenking in Liverpool

Geplaatst op 14 november 2016

Donderdag 10 november was Roel Broer aanwezig bij een speciale herdenking in Liverpool ter ere van twaalf Javaanse leden van de Nederlandse koopvaardij die omkwamen tijdens Tweede Wereldoorlog.

De twaalf zeemannen overleden na aankomst in Liverpool aan ziektes die zij aan boord hadden opgelopen zoals tuberculose, emfyseem en beriberi. Hun lichamen werden terplekke begraven. De graven waren voor lange tijd verborgen door gras en een groot luik. Historicus Vic Raffles vond de graven bij toeval toen hij na het bezoeken van het graf van zijn grootmoeder meer onderzoek deed naar Walton Park Cemetery in Liverpool.

Voor meer informatie verwijzen wij u graag door naar dit artikel van The Guardian.