Zoon Karel Doorman legt krans op Kembang Kuning

Geplaatst op 18 november 2016

Op vrijdag 11 november brachten Theo Doorman, de zoon van Karel Doorman, en leden van het duikteam ‘Expeditie Javazee’ een bezoek aan het ereveld Kembang Kuning in Surabaya.

De bezoekers werden in de pendopo welkom geheten door onze directeur in Indonesië Robbert van de Rijdt. Doel van het bezoek was een eerbetoon te brengen aan alle marinemannen die hun leven hebben gegeven tijdens de Slag in de Java zee op 27 februari 1942. Bij deze zeeslag verloren schout bij nacht Karel Doorman, opperbevelhebber van het geallieerde eskader, en 914 Nederlandse marinemannen van de schepen de Hr.Ms. de Ruyter, Hr.Ms. Java en Hr.Ms. Kortenaer het leven. Van de andere geallieerde schepen sneuvelden ook nog eens ruim 1000 marinemannen.

Na aankomst op het ereveld liepen de deelnemers vanuit de pendopo naar het Karel Doorman monument terwijl de bel van de Hr.Ms. Java geluid werd.Dhr. Theo Doorman legde de eerste krans met het opschrift ‘Namens alle nabestaanden.’ Daarna legde de leider van het duikteam, Andrew Fock, ook een krans. De krans droeg het opschrift ‘We will remember them.’ Na de kransleggingen werd een minuut stilte gehouden. Tot slotte werden strooibloemen gelegd bij de respectieve Vlootmonumenten.