Bijzondere bloemengroet op Kalibanteng

Geplaatst op 2 maart 2017

De kleindochter van een van de oorlogsslachtoffers op het ereveld Kalibanteng in Semarang, Indonesie bracht onlangs een wel heel bijzondere bloemengroet. Haar bericht hierover delen wij graag met u.

Bloemen voor alle mensen achter de 3,033 kruizen op ereveld Kalibanteng te Semarang, Indonesië

Al tijdens de voorbereidingen voor mijn bezoek aan Kalibanteng om het graf van mijn dierbare opa te bezoeken nam ik me voor om in de vier dagen dat ik op het ereveld zou zijn om dan ook langs alle andere graven te zullen lopen. Dit uit eerbied voor een ieder die daar ligt, ver van familie en geliefden vandaan. En uit respect voor alles wat zij die daar overleden zijn, en ook voor wat degene die wel terug naar Nederland zijn gekomen, hebben doorgemaakt. Ik heb daar diep ontzag voor door de gelijkenis vanuit mijn eigen familiegeschiedenis.

Eenmaal vorige week op het indrukwekkende ereveld Kalibanteng aangekomen las ik daar in het Oorlogsgravenstichting Jaaroverzicht boekje onder het stukje “een bloem op een graf” dat die bloem symbolisch zegt “je bent niet vergeten”. Dat raakte me, zo kwetsbaar en liefdevol weergegeven en het sluit aan bij wat ik voor deze mensen achter die kruizen voel.

En dat maakte dat ik ter plaatse het besluit nam om mijn reeds voorgenomen gang langs alle graven te combineren met bij alle 3,033 kruizen strooibloemen te leggen. Ik heb van alle mannen, vrouwen en kinderen de naam hardop genoemd, en naar hun leeftijd gekeken en de bloemen neergelegd opdat zij niet vergeten zijn, als een klein gebaar voor zulk groot leed en verlies. Moeilijk zijn ook de vele kruizen waar “onbekend” of “verzamelgraf”, zonder namen, op staat, omdat zij gestorven zijn maar waarvan we helaas niet weten wie zij zijn. Maar ook zij zijn niet vergeten.

Al deze bijzondere “ontmoetingen” draag ik nu voor altijd mee in mijn hart.

Ik bedank de opzichter van Kalibanteng voor zijn hulp om dit mogelijk te maken toen ik daar was.

Ik bedank de Oorlogsgravenstichting dat zij nog steeds met zoveel aandacht en inspanningen zorgdragen voor het behoud van alle erevelden waar onze dierbaren soms zo ver bij ons vandaan hun laatste rustplaats gevonden hebben. Opdat zij allen nooit vergeten worden.