Herbegrafenis oorlogsheld in Zeeland

Geplaatst op 19 mei 2017

Op vrijdag 19 mei isluitenant Ian Jacob Havelaar met militair ceremonieel herbegraven in het Zeeuwse Colijnsplaat. Luitenant Havelaar sneuvelde tijdens vuurgevechten in de nacht van 24 op 25 november 1944. Door de actie werd voorkomen dat Duitse soldaten Colijnsplaat onder water zouden zetten en de mannelijke bevolking zou worden samengedreven en vermoord.

Uniek

Uniek aan deze herbegrafenis is dat de ceremonie niet – zoals gebruikelijk - op Nationaal Ereveld Loenen of Militair Ereveld Grebbeberg plaatsvindt. De stoffelijke resten van Luitenant Havelaar worden op verzoek van de familie echter overgebracht naar de plek waar de luitenant is overleden. In Colijnsplaat is onder andere een straat naar hem vernoemd.

November ‘44
In de nacht van 24 op 25 november 1944 landt een eenheid Duitse militairen op Colijnsplaat. Zwaarbewapend en bepakt met explosieven overvallen zij een boerderij, waarop zij de kar van de boer meenemen om de explosieven te vervoeren. Het doel van hun missie is het opblazen van een afwateringsluis bij Colijnsplaat. Luitenant Havelaar wordt met zijn eenheid en twee pantserwagens eropuit gestuurd. Al bij het eerste vuur wordt hij dodelijk getroffen. Na artilleriesteun geven de Duitse soldaten zich over. Bij verhoring van de krijgsgevangen blijkt dat ook de mannelijke bevolking moest worden samengedreven in de Nederlands-Hervormde kerk, waarop dit gebouw moest worden opgeblazen. Luitenant Havelaar heeft nooit te horen gekregen welk drama de actie van hem en zijn mannen heeft voorkomen.

Eren van gesneuvelden
De nabestaanden van luitenant Havelaar hebben verzocht om de stoffelijke resten over te brengen naar Colijnsplaat. De overbrenging wordt uitgevoerd door de Bergings- en Identificatie Dienst van de Koninklijke Landmacht (BIDKL). Fuseliers van 17 Pantserinfantiebataljon Garde Fuseliers Prinses Irene dragen de stoffelijke resten naar de nieuwe rustplaats.