Boek ‘ Mijn oorlogskroniek’

met de ontsnapping Buchenwald-Colditz 15-21 april 1945

In de nacht van 14 april 1945 worden 5.000 vrouwen uit kamp Buchenwald in colonne de weg op gejaagd. Geëscorteerd door SS’ers moeten de gevangenen grote afstanden afleggen. De ontberingen zijn onmenselijk. Negen jonge vrouwen weten samen te ontsnappen. Wat volgt is een hachelijke zwerftocht door vijandig gebied, op zoek naar het oprukkende Amerikaanse leger.

In haar boek Mijn Oorlogskroniek  doet Mandelon Verstijnen, één van de negen ontsnapte vrouwen, verslag van deze barre tocht.

Madelon Verstijnen schreef dit boek als homage aan haar broer Eric, die het concentratiekamp niet heeft overleefd. Eric Verstijnen ligt begraven op het Nederlands ereveld Loenen. In zijn nagedachtenis komt de opbrengst van dit boek geheel ten goede aan de Oorlogsgravenstichting.

Auteur(s): Madelon L. Verstijnen
Uitgever: Madelon L. Verstijnen