Herdenking Slag in de Javazee in Surabaya

Geplaatst op 1 maart 2017

Deze week werd, 75 jaar na dato, in aanwezigheid van nabestaanden en hoogwaardigheidsbekleders op Nederlands Ereveld Kembang Kuning de de slachtoffers die vielen bij Slag in de Javazee herdacht. Onder hen de bemanning van de Hr.Ms. Java, Hr.Ms. de Ruyter en Hr.Ms. Kortenaer.

Op maandag 27 februari vond een ceremonie plaats in bijzijn van familieleden, de Nederlandse ambassadeur, Rob Swartbol en de Nederlandse consul in Surabaya, Sylvia Pangkey, Nationaal Comite 4 en 5 mei en het vfonds. Namens de Oorlogsgravenstichting sprak onze president Piet Hein Donner over de brug tussen herinneren en herdenken, de brug tussen generaties, het afnemende onderscheid tussen daders - slachtoffers en de les voor het heden. "De beste manier om de slachtoffers te herdenken is om te leren van het verleden en onverdraagzaamheid en onrecht voortdurend te bestrijden".

Lees hier de toespraak van Piet Hein Donner

Op woensdag 1 maart bracht de Nederlandse Commandant der Zeestrijdkrachten luitenant-generaal der mariniers Rob Verkerk een bezoek aan Kembang Kuning. Hij legde een krans namens de Koninklijke Marine. Naast de nabestaanden en leden van de Nederlandse en Indische gemeenschap waren ook Indonesische Marine autoriteiten en defensie attachés van het voormalige ABDA Command bij dit bezoek aanwezig. Ook zij legden een krans.